door FAB » za maart 20, 2010 14:59
1) Stuivenzand: Leuk ontwerp, gaaf effect om 3 koeien naast elkaar te plaatsen, de machine in de koe maakt het af!
2) Laer-Akkermolen: wat een leuk en herkenbaar plaatje. Mooie luchtige wagen die het heel goed gaat doen bij het publiek. Figurant krijgt de rol van zijn leven!
3) Veldstraat: het treurige van de treurwilg druipt er af. En wie heeft zijn kinderen nou niet wijs gemaakt als er iemand dood gaat dat die dan naar de sterretkjes gaat. Als het technisch helemaal lukt zeker top 3
4) Klein Zundert: huisje, boompje, BEEST. Verassende wagen, goed ontwerp maar wellicht dat niet iedereen het beest helemaal goed gaat zien.
5) Tiggelaar: hoe krijg je 7 boten op 1 wagen. Een paar jaar geleden had ik gedacht dat dat niet zou kunnen, maar Booming City bewees het tegendeel. De jury gaat het een spannend plaatje vinden maar ook niet meer dan dat. Leuk stukje siertikken is trouwens wel besteed aan deze buurtschap.
6) Raamberg: de kracht zit hem in de (schijnbare) eenvoud.
7) 't Stuk: meer beestjes dan deze wagen kun je het niet krijgen. Mits het anatomisch helemaal correct is gaat deze wagen het wellicht nog een stukje beter doen.
8 ) de Lent: 1 spreeuw maakt nog geen corso. Maar een heleboel spreeuwen brengt de gebroeders Herrijgers weer terug in de top 10 waar ze in principe met hun laatste 2 ontwerpen ook hadden kunnen zitten.
9) Achtmaal: wordt heel appart om dit in het echie te zien, maar hoewel het plaatjes anders doet lijken absoluut niet vernieuwend. Maar een top 10 plaats moet er wel in zitten.
10) Kapelleke: het lijkt om een paar andere corso creaties, maar het wordt een op zich zelf staande wagen. Leuk ding, niet meer en niet minder.
11) Helpt Elkander: hoewel het een heel spannend plaatje is en ik reuze benieuwd ben naar het zicht beeld van de gier, vind ik het niet heel erg bijzonder.
12) de Berk: figuratie wagen ten top. Wagen gaat door het publiek dan ook vele malen beter gewaardeerd worden dan door de jury. Het is en blijft een (te) klassieke wagen.
13) Molenstraat: leuke wagen voor wie het weet wat het voorsteld. Voor de rest (waar ook de jury onder valt) blijft het een raar negatief plaatjes van stukjes straat beeld met hele grote vlakken met dezelfde dahlia erop.
14) Schijf: Op zich een leuk plaatje en met deze plaats doet Schijf het echt niet slecht voor hun tweede jaar in het corso. Maar het effect van het duel gaat wegvallen door dat 1 bok achteruit gaat rijden. Of ze moeten duwers hebben met monster kracht die de wagen zowel voor als achteruit duwen tijdens het duel. Wel Chapeau voor het lef om met een kont de markt op te komen rijden.
15) Laarheide: ondanks het hedendaagse jasje mij net effe te klassiek.
16) Poteind: teveel beweging om een duidelijk plaatje weg te kunnen zetten.
17) Rijsbergen: niet vernieuwend, maar wel een goede wagen om een nog betere bouwploeg te creeren in Rijsbergen. Voor mij geld ook komend jaar dat de uitslag er nog niet echt toe doet, als we maar een representatieve wagen weg kunnen zetten. In dit hele sterke corso gaat "What's up!" het niet beter doen als koppig vorig jaar, hoewel de wagen an zich wel een stuk beter is.
18) Markt: heeft het in mijn ogen net niet.
19) Wernhout: ik ziet niet te wachten op een ouwe zappende vent. Ik denk niet dat de jury dat wel doet. Hij kan best grappig zijn, maar grappig en corso gaat niet geheel samen.
20) Klein Zundertse Heikant: ik zie het er echt niet in. En als ik het er wel in zou zien dan ben ik bang dat de constructie verschrikkelijk storend werkt. Valt voor mij in het straatje Cupido en de haai van Helpt Elkander.
Ten eerste lust ik helemaal geen papagaai en ten tweede moet ik nog steeds die Duitstalige Kakatoe tegenkomen die zegt dat hij geen papagaai is.