Optocht Aalten (Klein maar Fijn!!) Maquette H3 online!

Hier kunnen corsogroepen uit andere plaatsen zich uitleven

Optocht Aalten (Klein maar Fijn!!) Maquette H3 online!

Berichtdoor ivohelmink » vr feb 05, 2010 0:13

Hallo allemaal,

Na het lezen van de verschillende forum's, miste ik de Allegorische optocht in Aalten.
Niet zo gek natuurlijk voor een kleine optocht. Maar toch wil ik deze optocht wat meer in de kijkers zetten, omdat er toch een aantal leuke wagens in mee doen.

Deze optocht bestaat uit een aantal allegorische en bloemen wagens.
Ik zelf doe mee in de bloemen catogorie met de bouwgroep H3.
H3 bestaat uit twee bouwers en omringd door familie, buren en vrienden. De groep bouwt wagens van ongeveer 57000 bloemen (zie foto's). Veel groter zit er nog niet in, i.v.m het aantal vrijwilligers en de bouwplaats.
Afgelopen jaar zijn we eerste geworden met de wagen 'prehistorie komt tot leven' een hele belevenis voor onze groep omdat we twee jaar de titel kwijt waren.
Ik heb (geprobeerd) een aantal impressie foto's er bij toetevoegen.
Graag hoor ik jullie reacties.

mvg ivo
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door ivohelmink op ma maart 15, 2010 22:11, in totaal 2 keer bewerkt.
ivohelmink

Corsogroep: H3

Re: Allegorische optocht Aalten (Klein maar Fijn!!)

Berichtdoor belske » vr feb 05, 2010 20:07

is klein maar zeker niet slecht te noemen , heb bij de grotere corso's al slechtere gezien .
als je hond naar varkens ruikt ............heeft ie vast de zeug misbruikt !!!
belske
Corso Maniac
Corso Maniac

Corsogroep: laarheide

Berichtdoor Heikanter » za feb 06, 2010 19:32

Zeker een leuke wagen!
En over de grote.. je moet ergens beginnen he!
(M)(O)(L)(E)(C)(U)(L)(A)(I)(R)
Heikanter

Corsogroep: Den Heikant

Berichtdoor ivohelmink » za feb 06, 2010 20:08

belske schreef:is klein maar zeker niet slecht te noemen , heb bij de grotere corso's al slechtere gezien .

Goed om deze reacties te horen! Idd je moet ergens beginnen met de grote. Maar we proberen ieder jaar toch vordering in onze wagens te brengen, dit is ook een van de dingen dat het corso zo uitdagend maakt.

Ik zal binnekort de tekening en de maquette voor het corso 2010 erop zetten. Dit is het eerste jaar dat ik de maquette echte op schaal heb gemaakt. De schaal hiervan is 1:5. Dit is na mij inzien weer een uitdagender ontwerp, ben benieuwd naar jullie reacties.

gr ivo
ivohelmink

Berichtdoor Zolav » zo feb 07, 2010 0:57

Inderdaad een leuke bak. Natuurlijk niet te vergelijken qua grootte inderdaad, maar dat is nou eenmaal zo. Als je leest dat de bouwgroep uit 2 (!) mensen bestaat, omringd met vrienden en familie, dan is dat wel wat anders dan bij ons waar in het laatste weekend honderden mensen bezig zijn aan 1 wagen...

Puur gekeken naar de vormgeving, afwerking en inkleuring is er heel weinig op aan te merken. In ieder geval heb ik in andere grotere corso's veel slechtere dingen gezien op dat gebied. =D>

Hoe groot is het corso in Aalten verder? Hoeveel wagens doen er mee en zijn deze allemaal van dezelfde grootte ?
Ik ben benieuwd naar het ontwerp voor 2010!
I LOVE MIEP DE BIE!
Zolav
Moderator
Moderator

Corsogroep: Meulûhstraot

Berichtdoor ivohelmink » zo feb 07, 2010 14:38

Zolav schreef:Inderdaad een leuke bak. Natuurlijk niet te vergelijken qua grootte inderdaad, maar dat is nou eenmaal zo. Als je leest dat de bouwgroep uit 2 (!) mensen bestaat, omringd met vrienden en familie, dan is dat wel wat anders dan bij ons waar in het laatste weekend honderden mensen bezig zijn aan 1 wagen...

Puur gekeken naar de vormgeving, afwerking en inkleuring is er heel weinig op aan te merken. In ieder geval heb ik in andere grotere corso's veel slechtere dingen gezien op dat gebied. =D>

Hoe groot is het corso in Aalten verder? Hoeveel wagens doen er mee en zijn deze allemaal van dezelfde grootte ?
Ik ben benieuwd naar het ontwerp voor 2010!

Goed om te horen!
Ik heb daarom ook veel respect voor de grote wagenbouw groepen.
In lichtenvoorde ben ik wel is wezen kijken bij een groep in de tent, ik wist niet wat ik zag. En wat een organisatie zit er achter, Laat staan dat ik soms al het hoofd cool moet houden.

Het corso in Aalten bestaat ongeveer uit 7 bloemenwagens, een aantal allegorische en een tiental kinderwagens. Dit wordt verder nog aangevuld door muziek korpsen en ander entertainment. Op de site van onze grootste concurrent kun je de optocht foto's bekijken: www.corsogroep2002.nl .
De afgelopen 4 jaar is het altijd nog tussen ons twee gegaan. Over de andere wagens moet je zelf maar oordeling geven, maar in Aalten zijn we al blij dat er wagens mee doen.
De grote is zeer verschillend, je zit aan max. maten: 3m breed, 4m hoog (i.v.m met de smalle straten en lage bomen).

gr ivo
ivohelmink

Berichtdoor VOLDAAN » zo feb 07, 2010 14:49

Leuke corso voor Aalten =D> niks mis mee.
Lichtenvoorde is dicht bij Ivo, en voor tips mag je altijd bij de bouwers binnen wippen en evt. je vragen stellen.Doet de Lichtenvoordse jeugd ook.
Wij hebben trouwens dit jaar een Aaltense mede-ontwerper, dus misschien zit er wel meer talent dan je denkt bij jullie.
Al bezig voor dit jaar?
Succes i.i.g.
"All men are equal, but some are more equal than others..." (by George Orwell)
VOLDAAN
Corso Maniac
Corso Maniac

Corsogroep: kwintet

Berichtdoor ivohelmink » zo feb 07, 2010 15:28

VOLDAAN schreef:Leuke corso voor Aalten =D> niks mis mee.
Lichtenvoorde is dicht bij Ivo, en voor tips mag je altijd bij de bouwers binnen wippen en evt. je vragen stellen.Doet de Lichtenvoordse jeugd ook.
Wij hebben trouwens dit jaar een Aaltense mede-ontwerper, dus misschien zit er wel meer talent dan je denkt bij jullie.
Al bezig voor dit jaar?
Succes i.i.g.

Lichtenvoorde is zeker dicht bij, In 2008 ben ik bij corsogroep zieuwentsweg wezen kijken. Daardoor maak ik zelf nou ook maquettes, veel gemakkelijker met maten opmeten, kleur bepaling en eventuele problemen kun je er al mee oplossen. Kost alleen wat tijd maar dan heb je wel wat in vergelijking met een tekening!
Wat is de naam van deze Aaltense ontwerper? Van Laurens stortelder (Uit aalten) weet ik wel dat hij wagens voor Harbers Paul ontwerpt,
Herfsttooi 2008 1e prijs (Talent is er in aalten :D ).
Ik zelf ben nou met de maquette bezig (schiet goed op), in Maart willen we gaan beginnen omdat ik zelf nog op school zit neemt het bouwen veel tijd inbeslag. De ontwerp tekening 2010 zet ik er een deze dagen op.

gr ivo
ivohelmink

Berichtdoor VOLDAAN » zo feb 07, 2010 22:56

In maart al,respect.
Volgens mij is Laurens van origine een slöpper, maar da`s onbelangrijk.
Wij hebben dit jaar voor `t eerst Guido Baten samen met Rudi Pierik( geen Aaltenaar) als ontwerpersduo.
Hebben in Beltrum al heel wat prijzen gewonnen.
Ben benieuwd naar de tekening.
"All men are equal, but some are more equal than others..." (by George Orwell)
VOLDAAN
Corso Maniac
Corso Maniac

Corsogroep: kwintet

Berichtdoor ivohelmink » ma feb 08, 2010 23:07

Hier de eerste tekening van 2010: Griekse Mythologie.
Dit is onze hoofd tekening, waar in grote lijnen te zien moet zijn wat het ontwerp is.
De hoofdconstructie van de wagen uit 2009 hebben we laten staan, omdat dit een sterke constructie was, daarom is het jammer om dit af te breken.

Eisen voor de wagen 2010:
- Ontwerp een wagen waarbij de zelfde constructie kan worden gebruikt als in 2009.
- Het moet een mysterieus/spannend/indrukwekkend uiterlijk krijgen.
- De muziek moet de kijkers kippenvel over hun hele lichaam geven.
-Er moet een mensfiguur in voor komen (Eerste keer dat wij een mensfiguur gaan maken :D, we hebben altijd nog iets met dieren gemaakt)
- Het moet met touwen worden voortgetrokken.

Midden: Hier is een griekse tempel te zien waar een Spartaanse helm tussen hangt.

Links: Hier is een wijzende Zeus afgebeeld, die met zijn halfe lichaam uit de wolken komt, om een bliksem schicht te werpen. Zijn Haren en baard maken glorieuse overgang naar de wolken. Voor het halfe lichaam heb ik gekozen om de gezichts uitdrukking en de spieren beter tot zijn recht te laten komen, ivm met de max. hoogte (4 m.).

Rechts: Hier komt Pegasus opsteigend uit de wolken. Hierdoor breekt hij de wolken, waardoor het zonlicht aan alle kant langs hem op komt schijnen.

Trekken van de wagen: De wagen wordt met touwen voort getrokken, de figuranten zijn gekleed met witte lakens en dragen gouden maskers.

Ik hoop dat ik het jullie zo duidelijk genoeg heb uitgelegt. Graag hoor ik jullie reacties.

mvg ivo
ivohelmink

Berichtdoor Kamil » di feb 09, 2010 16:21

Ziet er mooi uit! Mooi gedetailleerde figuren. En inderdaad weer een stap verder dan jullie wagen van 2009.
**Volg de vorderingen op: www.buurtschapgraafschap.nl

**Blijf ook tijdens het prikweekend op de hoogte via www.twitter.com/BSgraafschap
Kamil
Corso Lover
Corso Lover

Corsogroep: Graafschap

Berichtdoor ivohelmink » di feb 09, 2010 23:28

Kamil schreef:Ziet er mooi uit! Mooi gedetailleerde figuren. En inderdaad weer een stap verder dan jullie wagen van 2009.

Bedankt voor je reactie. Ja het is zeker een stap verder, ik kan het met de maquette al merken.. :oops: haha
ivohelmink

Berichtdoor Zolav » di feb 09, 2010 23:38

Hou er wel rekening mee dat haren/manen echt verschrikkelijk veel bloemen opslurpen he. Daar verkijk je je echt gigantisch op ben ik bang, hou daar in ieder geval goed rekening mee!

Verder zal ik later nog wel even verder reageren...
I LOVE MIEP DE BIE!
Zolav
Moderator
Moderator

Corsogroep: Meulûhstraot

Berichtdoor ivohelmink » wo feb 10, 2010 0:35

Zolav schreef:Hou er wel rekening mee dat haren/manen echt verschrikkelijk veel bloemen opslurpen he. Daar verkijk je je echt gigantisch op ben ik bang, hou daar in ieder geval goed rekening mee!

Verder zal ik later nog wel even verder reageren...

Idd, gelijk heb je!
Ik zal het in de gaten houden.
ivohelmink

Berichtdoor Bams » do feb 11, 2010 1:56

en nog een opmerking qua anatomie, een menselijke arm is nooit kaarsrecht, zorg ervoor dat bij de elleboog er iig een kleine knik inzit, kwestie van voor de spiegel gaan staan en je snapt hem denk ik wel.

overigens erg toffe wagens die jullie weg weten te zetten als je bedenkt dat er maar een beperkt competitie-element is, want da's toch vaak een drijfveer om steeds bter te worden. petje af dus!
Als ieder leeg bierglas in de veilinghal een dahlia zou zijn, konden we er een wagen mee tikken ;)
Bams
Corso Fanatic
Corso Fanatic

Corsogroep: 't Kapelleke

Berichtdoor ivohelmink » do feb 11, 2010 12:11

.
ivohelmink

Re: Optocht Aalten (Klein maar Fijn!!) Ontwerp H3 bekend

Berichtdoor bryan320 » di maart 02, 2010 11:42

Heb je van de wagen van 2009 nog een foto van de andere kant van de wagen, ik zou eens willen weten hoe die eruit heeft gezien.

Was het eigenlijk de bedoeling van het ontwerp 2010 om in het zelfde onderwerp te blijven. Eerst de Prehestorie en nu de Griekse mythologie. allemaal geschiedenis!!!!

Maar mijn complimenten heb je al, het kan een mooie wagen worden als ik dit zo zie. :lol:
Ontwerp 2010: Hooggeëerd plubiek
bryan320
Corso Lover
Corso Lover

Corsogroep: de Dahlia Plakkers

Berichtdoor ivohelmink » di maart 02, 2010 16:42

bryan320 schreef:Heb je van de wagen van 2009 nog een foto van de andere kant van de wagen, ik zou eens willen weten hoe die eruit heeft gezien.

Was het eigenlijk de bedoeling van het ontwerp 2010 om in het zelfde onderwerp te blijven. Eerst de Prehestorie en nu de Griekse mythologie. allemaal geschiedenis!!!!

Maar mijn complimenten heb je al, het kan een mooie wagen worden als ik dit zo zie. :lol:

Een echte goede foto kan ik even niet vinden, maar op deze is al redelijk te zien dat aan de ander kant van de wagen de staart overloopt in skelet. Beide kanten moet je zien om het totale skelet te kunnen zien. Voor opvulling hebben we een persoon als archeoloog er bij op gezet en een houten lift kraantje die denkbeeldige stenen naar beneden hijst, omdat het staart opp. zeer klein is vergeleken met de achtergrond.

Het is allebij geschiedenis maar totaal verschillend. Ik heb altijd al iets met goden en spartaanse figuren/onderwerpen willen ontwerpen. En met figuratie en muziek kun je dit zo prachtig versterken (Mysterieus). Vandaar dit ontwerp eigenlijk.

Bedankt voor de positieve reactie! :wink:
Vrijdag hebben we maquette presentatie, ik zal zorgen dat die dan ook meteen online komt. De tekening is hier helemaal niks meer bij.
ivohelmink

Berichtdoor bryan320 » di maart 02, 2010 16:48

Bedankt voor de foto's. Kijk nu weet hoe het in zijn geheel was.
Ontwerp 2010: Hooggeëerd plubiek
bryan320
Corso Lover
Corso Lover

Corsogroep: de Dahlia Plakkers

Berichtdoor belske » wo maart 03, 2010 0:05

muziek ,figuratie, maquette presentatie ,.... =D>

ben benieuwd naar wat er vrijdag one-line komt !
als je hond naar varkens ruikt ............heeft ie vast de zeug misbruikt !!!
belske
Corso Maniac
Corso Maniac

Corsogroep: laarheide

Volgende

Keer terug naar Overige corso's